Схвалено Затверджую
педагогічною радою Директор закладу Л.Кулагіна
протокол № 01-21/12 від 27.05.2020 Наказ № 01-07/72 від 27.05.2020
ПОЛОЖЕННЯ
про академічну доброчесність учасників освітнього процесу
опорного закладу «Новояворівська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 1
Яворівської районної ради Львівської області»
- Загальні положення
1.1. Положення про академічну доброчесність в опорному закладі «Новояворівська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1» (далі – Положення) закріплює норми та правила етичної поведінки, професійного спілкування між педагогічними працівниками опорного закладу «Новояворівська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1» та здобувачами освіти.
1.2. Це Положення розроблено на основі Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про авторське право і суміжні права», «Про видавничу справу», «Про запобігання корупції», Цивільного Кодексу України, Статуту освітнього закладу, Правил внутрішнього розпорядку, Колективного договору та інших нормативно-правових актів чинного законодавства України.
- Поняття та принципи академічної доброчесності
2.1. Академічна доброчесність — це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження творчої діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або творчих досягнень.
2.2. Для забезпечення академічної доброчесності в освітньому закладі необхідно дотримуватися наступних принципів:
– демократизм;
– законність;
– верховенства права;
– соціальна справедливість;
– пріоритет прав і свобод людини і громадянина;
– рівноправність;
– гарантування прав і свобод;
– прозорість;
– професіоналізм та компетентність;
– партнерство і взаємодопомога;
– повага та взаємна довіра;
– відкритість і прозорість;
– відповідальність за порушення академічної доброчесності.
2.2. Порушеннями академічної доброчесності згідно ст.42 п. 4 Закону України «Про освіту» вважається:
- Забезпечення академічної доброчесності учасниками освітнього процесу
3.1. Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:
– дотримання Конвенції ООН «Про права дитини», Конституції, законів України;
– утвердження позитивного іміджу освітнього закладу, примноження його традицій;
– дотримання етичних норм спілкування на засадах партнерства, взаємоповаги, толерантності стосунків;
– запобігання корупції, хабарництву;
– збереження, поліпшення та раціональне використання навчально-матеріальної бази закладу;
– підвищення професійного рівня шляхом саморозвитку, проходження вчасно курсової перепідготовки;
– надання правдивої інформації про методики і результати власної навчальної (творчої, наукової) діяльності;
– контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
– об’єктивне й неупереджене оцінювання результатів навчання;
– надання якісних освітніх послуг з використанням у практичній професійній діяльності інноваційних здобутків у галузі освіти;
– обов’язкової присутності, активної участі на засіданнях педагогічної ради та колегіальної відповідальності за прийняті управлінські рішення;
– дотримання правил внутрішнього розпорядку, трудової дисципліни, корпоративної етики.
3.2. Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
– дотримання норм Конституції України;
– повагу до педагогічних працівників;
– повагу честі та гідності інших осіб;
– самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання без використання зовнішніх джерел інформації, крім дозволених (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх потреб і можливостей);
– посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
– дотримання норм законодавства про авторське право;
– особисту присутність на всіх уроках, окрім випадків, викликаних поважними причинами;
– сприяння збереженню та примноженню традицій закладу, підвищення його престижу власними досягненнями у навчанні, спорті, творчості.
3.3. Порушенням академічної доброчесності вважається:
– Академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства.
– Самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових.
– Фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях.
– Фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень.
– Списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації (шпаргалки, мікронавушники, телефони, планшети, тощо), крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання, а також повторне використання раніше виконаної іншою особою письмової роботи (лабораторної, контрольної, самостійної, індивідуальної, тощо).
– Обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування.
– Хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального чи нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі.
– Зловживання впливом – пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди особі, яка пропонує чи обіцяє (погоджується) за таку вигоду або за надання такої вигоди третій особі вплинути на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави.
– Необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.
- Види відповідальності за порушення академічної доброчесності
4.1. Види академічної відповідальності за конкретне порушення академічної доброчесності визначають спеціальні закони та дане Положення.
4.2. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники освітнього закладу можуть бути притягнуті до такої академічної відповідальності:
– при необ’єктивному оцінюванні результатів навчання здобувачів освіти педагогічному працівнику рекомендується опрацювати критерії оцінювання знань. Факти систематичних порушень враховуються при встановленні кваліфікаційної категорії, присвоєнні педагогічного звання;
– спотворене представлення у методичних розробках, публікаціях чужих ідей, використання Інтернету без посилань, фальсифікація наукових досліджень, неправдива інформація про власну освітню діяльність є підставою для відмови в присвоєнні або позбавленні раніше присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
– надання освітніх послуг за певну незаконну винагороду матеріального чи нематеріального характеру залежно від розміру, об’єму є підставою для притягнення педагогічного працівника до відповідальності судом першої інстанції;
– плагіат.
4.3. За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнуті до такої академічної відповідальності:
– повторне проходження оцінювання(контрольна робота, іспит, залік тощо);
– при моніторингу якості знань не зараховуються результати, при участі у І етапі (шкільному) Всеукраїнських учнівських олімпіадах, конкурсах – робота учасника анулюється, не оцінюється. У разі повторних випадків списування учень не допускається до участі в інших олімпіадах, конкурсах.
- Заходи з попередження, виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності
5.1. При прийомі на роботу працівник знайомиться із даним Положенням під розписку після ознайомлення із правилами внутрішнього трудового розпорядку освітнього закладу.
5.2. Положення доводиться до батьківської громадськості на конференції, а також оприлюднюється на сайті закладу.
5.3. Заступник директора школи, що відповідає за організацію методичної роботи в закладі:
– забезпечує шляхом практикумів, консультацій та інших індивідуальних та колективних форм навчання з педагогічними працівниками створення, оформлення ними методичних розробок (робіт) для публікацій, на конкурси різного рівня з метою попередження порушень академічної доброчесності;
– забезпечує рецензування робіт на конкурси, на присвоєння педагогічного звання та рекомендує вчителям сервіси безкоштовної перевірки робіт на антиплагіат.
5.4. Педагогічні працівники в процесі своєї освітньої діяльності дотримуються етики та академічної доброчесності, умов даного Положення, проводять роз’яснювальну роботу з учнями щодо етичної поведінки та неприпустимості порушення академічної доброчесності (плагіат, порушення правил оформлення, цитування, посилання на джерела інформації, списування).
- Комісія з питань академічної доброчесності
6.1. Комісія з питань академічної доброчесності (далі – Комісія) – це незалежний орган, що діє в закладі з метою забезпечення дотримання учасниками освітнього процесу морально-етичних та правових норм цього Положення.
6.2. До складу Комісії входять представники ради школи, учнівського самоврядування та педагогічного колективу.
Склад комісії затверджується рішенням педагогічної ради.
Термін повноважень Комісії – 1 рік.
6.3. Комісія розглядає питання порушення морально-етичних норм поведінки та правових норм цього Положення за потребою або ж заявою учасників освітнього процесу.
6.4 Будь-який учасник освітнього процесу може звернутися до Комісії з заявою про порушення норм цього Положення, внесення пропозицій або доповнень. У заяві обов’язково зазначаються особисті дані заявника (П.І.Б., контактні дані: адреса, телефон, місце роботи, посада клас, особистий підпис). Анонімні заяви чи заяви викладені в некоректній формі, Комісією не розглядаються.
6.5 Комісія звітує про свою роботу раз на рік.
6.6. Повноваження Комісії:
– одержувати, розглядати заяви щодо порушення норм цього Положення та готувати відповідні висновки;
– ознайомлення здобувачів освіти й педагогічних працівників із цим Положенням;
– проводити інформаційну роботу щодо популяризації принципів академічної доброчесності та професійної етики педагогічних працівників;
– надавати рекомендації та консультації щодо способів і шляхів більш ефективного дотримання норм цього Положення.
- Заключні положення
7.1. Учасники освітнього процесу мають знати Положення про академічну доброчесність. Незнання або нерозуміння норм цього Положення не є виправданням неетичної поведінки.
Заклад забезпечує публічний доступ до тексту Положення через власний офіційний сайт.
7.2. Положення про академічну доброчесність опорного закладу «Новояворівська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1»затверджується педагогічною радою закладу та вводиться в дію наказом директора.
7.3. Зміни та доповнення до Положення можуть бути внесені будь-яким учасником освітнього процесу за поданням до педагогічної ради школи.